گزارش معلوماتی در نخستین نشست زنان نهضت دموکراسی و ترقی افغانستان پیرامون کار با زنان
  اناهیتا صفدر اناهیتا صفدر

دوستان محترم، مادران عالیقدر، خواهران و برادران عزیز نخست اجازه دهید تا سلام و سپاس خود را به حضور شما تقدیم بدارم وبه سهم خود از تشریف آوری شما زنان با احساس،پرتلاش و صاحبان نظر ابراز امتنان کرده و خوش آمدید بگویم.

دوستان محترم امروز نخستین نشست اروپائی زنان ما در شهر فرانکفورت کشور آلمان دایر میگردد.ما در این نشست نه تنها اززنان که عضو نهضت فراگیر د.ت.ا.اند بلکه از دیگر زنان و مادران عزیز و دختران نازنین که دوستان و هواخواهان طبیعی و نزدیک ما استند هم دعوت به عمل آورده ایم تا در این نشست با ما هم صف بوده در تبادل، تجارب، معلومات و نظریات سازنده ما را همراهی و تکمیل نمایند.همینطور امیدواریم از نظریات مفید برادران همرزم و همسو که در این نشست شرکت دارند هم مستفید شویم.

هموطنان عزیز، ما وطن پرافتخار داریم، تاریخ میهن ما افغانستان محبوب صفحات رنگین و زرین و پر از حوادث مهم تاریخی، نهضت های آزادیخواهی، مبارزات ملی و دموکراتیک، ترقی پسند و عدالت خواهی است.

ما در صف آن مبارزاتِ قرار داریم که خوشبختی و سعادت انسان در مرکز اهداف آن جای اساسی و مهم را دارد. با وجود مقاومت ها و مداخلات بنیادگرایان و عقبگرایان که ضربات سخت بر پیکر جنبخش های مترقی و دموکرات وارد کرده است، با وجود فراز و نشیب ها و شکست ها امروز نیرو های وطندوست، ملی و مترقی توانستند دوباره پرچم مبارزه را در راه ٌصلح و آزادی، پیشرفت و ترقی عدالت و انسانیت بر افرازند.

زنان وطن ما هم در صف چنین مبارزات جانبازانه قرار دارند. جنبش دموکراتیک زنان افغانستان صفحه ای مهم دیگری از تاریخ مبارزات مردم ما است که امروز چکیده های آن در هر گوشه و کنار کشورحرکت و صدای زن را دوباره بلند نموده است.

وضعیت و موقعیت زندگی زن در جامعه ای افغانی نهایت رقتبار و غیرقابل تحمل است  این وضعیت از یک طرف ناشی از شرایط عقب مانده اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، از طرف دیگر فشار و قیودات سخت عنعنوی و رسم و رواج های خرافاتی و از جانب دیگر تحت ظلم استبداد مردان زندگی زنان افغانستان را در جامعه ای ما طاقت فرسا ساخته است. زن که نصف نفوس جامعه را تشکیل میدهد نمیتواند جدا ازشرایط جامعه و محیط کشور خود زندگی کند.

زنان آگاه افغانستان در هر سه این خطوط باید مبارزه نمایند: مبارزه علیه عقب ماندگی شرایط اجتماعی ـ اقتصادی و سیاسی، درهم شکستاندن خرافات و فشار های غیر انسانی و بلاخره مبارزه بخاطر دفاع از حقوق زنان و تساوی حقوق آنان با مردان.

ما زنان که در سازمان تشکیلاتی سیاسی نهضت فراگیر د. ت. ا. عضویت داریم چه در داخل کشور و چه در خارج کشور برای چنین اهداف سرسختانه مبارزه می کنیم.

گیردهمائی امروز ما به دین مناسبت است که از ساحات مختلف کار و فعالیت های زنان  برای شما معلومات داده، مطالب، مسائل و پرابلم های گوناگون را در اطراف کار ها با شما درمیان بگذاریم، کمبودی ها و نواقص خود را دریابیم و با کمک و همکاری شما راه های حل آنرا بیابیم. مجموعا" کار در بین زنان رضایت بخش نیست، ما نه توانستیم حرکت دسته جمعی زنان را در هر کشور اروپائی جداگانه و در سراسر اروپا یکجائی بوجود بیآوریم.کار های انفرادی ویا در گروپ های کوچک زنان نمیتواند بصورت قوی و اثرناک مدافع حقوق زنان باشد.بلکه با اتحاد و همبستگی میتوان صدای زن را رساتر بلند کرد.

نهضت فراگیر یک سازمان سیاسی دموکراتیک بوده با وسعت نظر بخش کار با زنان را وارسی نموده و تحت پلان های تدابیری و کاری کار را در بین زنان رشد و توسعه میدهد.

جلسه ای فوق العاده شورای اروپائی در 2008 تصمیم گرفت تا شعبه زنان در سطح اروپا ایجاد گردد.اهداف اساسی این شعبه را مطالب ذیل دربر میگیرد:

 

1ــــ رفع کندی کار  در بخش زنان

2ـــ بلند بردن سطح فعالیت های سیاسی زنان نهضت

3ـــ همگانی ساختن کار با زنان در یرایر اروپا

4ـــ نقش بیشتر زنان نهضت و پشتیبانی آنان در نهاد های اجتماعی و صنفی زنان

 

برای پیش بردن این اهداف شعبه ای کار با زنان در اروپا ذارای پلان کاری نیز میباشد. این پلان تدابیر کاری به شورا های کشوری برای تطبیق فرستاده شده است.در هر شورای کشوری نهضت شعبه ای زنان و مسؤلین کار با زنان وجود دارند

پیوسته تلاش صورت گرفته است تا زنان ما در تمام ارگان های کاری نهضت نقش فعال موثر داشته باشند.

سهمگیری فعال زنان در کانفرانس های حزبی و بین المللی مخصوصاً در اطراف و اوضاع سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور محبوب ما افغانستان یکی از عمده ترین وظایف به حساب می آید.

نقش زنان ما در سازمان های مختلف اجتماعی و فرهنگی و مخصوصاً نهاد های اجتماعی و صنفی زنان بسیار مهم است.

زنان نهضت حتی در ایجاد چنین نهاد ها کار  فعال و ضربتی می نمایند. چنین ابتکارات توانسته تماس وسیع مارا با دیگر اقشار مختلف زنان تأ مین کند.

زنان و همچنان دوشیزه گان ما نقش با اهمیت در ایراد بیانیه ها و کانفرانس ها در مجموع ها، میتینگ ها، همایش ها و تجلیل ها داشته اند.

بخصوص تجلیل و برگزاری از روز های ملی و بین المللی که در بین اقشارمختلف زنان افغان قابل اهمیت است از وظایف دیگر ما در اروپا به حساب می آید.مثلاً این روز ها چنین میتوان نام برد:

تجلیل از هشتم مارچ روز بین المللی زن، برگزاری از سال نو، تجلیل از روز مادر، جشن عید و یا برگزاری از یادوبود های شخصیت های ملی، سیاسی و فرهنگی کشور وغیره.

همچنان زنان نهضت سهم فعال در مظاهرات و راه پیمائی های خیابانی و اعتصابات بخاطر روز محو خشونت علیه زنان، و بخاطر دفاع از حقوق تلف شده ای مهاجران افغان داشته اند.

زنان مبارز و دلیر ما همیشه در تلاش بوده اند تا از طریق نبشته ها و رساله ها وضع رقت انگیز و وحشتناک و حقوق پایمال شده ای زنان افغانستان را به رشته ای تحریر درآورده و اعتراض خود را بر علیه زور و استبداد، خشونت و زورگوئی، تعصب و بنیادگرائی، زن ستیزی و محو رفتار غیر انسانی  در برابر زنان کشور ما بیان داشته اند.

باید خاطر نشان ساخت که شعبات کار با زنان در نهضت تلاش ورزیده تا روابط با اعضای سازمان دموکراتیک زنان افغانستان که در زمان خود بزرگترین و فعال ترین سازمان زنان به رهبری محترم دوکتورس اناهیتا راتب زاد در کشور بود و همچنان با زنان که اعضای حزب د.خ. ا. بوده اند برقرار نمایند و از تجارب ایشان برای پیشبرد کار های سیاسی و اجتماعی در بین زنان استفاده ای مفید نمایند.

د.خ. ا. بوده اند برقرار نمایند و از تجارب ایشان برای پیشبرد کار های سیاسی و اجتماعی در بین زنان استفاده ای مفید نمایند.

به همین منوال سعی نموده ایم در صف مبارزه بخاطر دفاع از حقوق انسانی انسان افغانستان در پهلوی دیگر هموطنان افغان ما قرار بگیریم و سرسختانه در راه صلح، عدالت اجتماعی،برابری و برادری مجادله کنیم.

دوستان محترم ما در نشست ها، مباحثات و تفکرات خود پیوسته با روحیه ای فراگیری و آشتی اندیشیده ایم و دست دوستی و تفاهم به سوی دوستان خود دراز نموده و از همکاری و همراهی با آنان دریغ نکرده ایم.

ما اصول خود محوری راه رد کرده ایم و راه وحدت و اتحاد را پیش گرفته ایم.

بدین مناسبت است که امروز از هر گوشه و کنار اروپا در این جا گیرد آمده ایم تا همدیگر را از نزدیک ملاقات کرده و درک متقابل، همراهی و همکاری متقابل را شعار خود قرار داده و به طرف یک حرکت همگانی و دسته جمعی و سراسری برویم.

ما پیشنهاد می نماییم تا همه زنان به یک صف بی ایستند. تمام نهاد های همسو، سازمان ها، انجمن ها، شوراهای زنان

و شخصیت های مستقل سیاسی، ملی، علمی و فرهنگی زنان با هم در یک اتحادیه ای سراسری اروپائی یکجا شوند و در راه دفاع از حقوق زنان افغانستان کار و پیکار نمایند.

ایجاد چنین اتحادیه ای توسط یک یا دو شخص ویا یک یا دو انجمنی ناممکن است بلکه مجموعی نمایندگان وسیع کتله های مختلف زنان هم نظر و هم سو با همکاری جمعی میتواند چنین اتحادیه سراسری زنان را ایجاد کند.

در اخیر فقط با این شعار میخواهم به حرف هایم پایان بدهم.

تلاش بسوی بسیج ساختن بیستر زنان برای دموکراسی و ترقی افغانستان.

صلح و خوشبختی برای زنان، مردان و فرزندان مادر وطن، افغانستان عزیز.


July 2nd, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها